Samoczynna Blokada Liniowa (SBL)

Samoczynna Blokada Liniowa (SBL)

Informacje

Status: Ukończony

Typ: Szlak

Liczba segmentów: 8

Właściciel: Konrad Wójtowicz, Artur Gorząd

Skala: H0 (1:87)

Opis

Jedyny w Polsce moduł z automatycznym sterowaniem ruchem kolejowym na szlaku wraz z przejazdem kolejowo-drogowym z SSP.

Informacje ogólne

Autorski moduł dwukierunkowej Samoczynnej Blokady Liniowej na makiecie w modelarskiej skali H0 (1:87). Moduł składa się z 8 segmentów oraz 2 pulpitów sterujących (po jednym na każdy koniec modułu). W zależności od potrzeb, układ może działać przy wykorzystaniu od 3 do 8 segmentów.

Czym jest i do czego służy Samoczynna Blokada Liniowa

Samoczynna blokada liniowa (ang. Automatic Block Signaling System) jest systemem sterowania ruchem pociągów. Polega on na automatycznym blokowaniu i udostępnianiu odcinków torów pomiędzy poszczególnymi stacjami. Celem tego systemu jest zapewnienie bezpieczeństwa pociągów i efektywnego wykorzystania torów, zapobiegając w ten sposób kolizjom i zatorom.

W skali H0, samoczynna blokada liniowa działa na podstawie sygnałów z czujników umieszczonych na makiecie. Gdy pociąg jedzie przez odcinek torów, czujniki wykrywają jego obecność i automatycznie blokują dostęp do tego odcinka dla innych pociągów. Po opuszczeniu tego odcinka przez pociąg, czujniki udostępniają go ponownie. W ten sposób system samoczynnej blokady liniowej zapewnia efektywną i bezpieczną kontrolę ruchu pociągów na makiecie kolejowej.

Stawność

Pod względem liczby wskazań sygnałowych SBL na makiecie może działać jako:

  • blokada dwustawna,
  • blokada trzystawna,
  • blokada czterostawna.

Blokada liniowa dwustawna wymaga semaforów dwukomorowych. Ze względu na używane w tej chwili semafory 3 i 4 komorowe, nie jest ona z reguły prezentowana na makiecie. Nie mniej, można zasymulować działanie blokady liniowej dwustawnej na aktualnych semaforach lub w przypadku chęci wiernego odwzorowania, po wymianie semaforów na właściwe, czyli 2 komorowe.

Semafory

Na szlaku zostały zastosowane autorskie semafory:

  • semafory półsamoczynne 5 komorowe,
  • semafory półsamoczynne 4 komorowe,
  • semafory odstępowe SBL 4 komorowe,
  • semafory odstępowe SBL 3 komorowe,
  • tarcze ostrzegawcze przejazdowe (TOP).

W przypadku, kiedy na trasie jest zlokalizowany tunel, przed wjazdem do tunelu, zamiast semaforów odstępowych trzykomorowych stosujemy semafory odstępowe czterokomorowe. Semafory te umożliwiają wyświetlenie sygnału S1a, czyli „Stój – absolutny zakaz wjazdu do tunelu”.

Semafory półsamoczynne wyjazdowe dla kierunku przeciwnego do zasadniczego wyposażone są w świetlny wskaźnik kierunku przeciwnego W24.

Ostatnie semafory oznaczone są wskaźnikiem W18, który informuje, że następnym semaforem jest semafor półsamoczynny. W przypadku blokady czterostawnej, przedostatnie semafory oznaczone są wskaźnikiem W1.

Jest to już kolejna generacja naszych semaforów. Obecne charakteryzują się m.in. lepszym odwzorowaniem względem rzeczywistości.

SBL - Tarcza Ostrzegawcza Przejazdowa (TOP) w skali H0 - Sygnał Osp2

Przejazd kolejowy

Na jednym z modułów zlokalizowany jest przejazd kolejowo-drogowy kategorii B. Przejazd zabezpieczony jest poprzez zastosowanie samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) świetlnej i dźwiękowej oraz czterema półrogatkami zamykającymi całą szerokość jezdni. Zastosowane rozwiązanie SSP z czterema rogatkami (stosowane głównie w miejscach, gdzie występuje duży ruch pieszych), działa w ten sposób, że para rogatek zamykających wyjazd przejazdu jest opuszczana ze zwłoką czasową w stosunku do półrogatek zamykających wjazd na przejazd.

O sprawności działania sygnalizacji przejazdowej na przejeździe kolejowo-drogowym, wyposażonym w samoczynną sygnalizację przejazdową (SSP), informują maszynistę umieszczone na makiecie tarcze ostrzegawcze przejazdowe.

Sterowanie

Sterowanie ruchem na szlaku odbywa się automatycznie. Wjazd i zjazd ze szlaku sterowany jest przez dyżurnych ruchu na stacjach przy użyciu pulpitów sterujących. Sterowanie możliwe jest się przy użyciu urządzeń komputerowych (laptop, tablet, telefon) oraz fizycznych, autorskich pulpitów sterujących.

Pulpity sterujące pozwalają m.in. na ustawienie sygnałów na semaforach półautomatycznych (wjazd i zjazd z SBL), zmianę kierunku na poszczególnych torach, zmianę stawności SBL, a także wizualizują sygnały wyświetlane na poszczególnych semaforach, zajętość odcinków, itp.

SBL - Pulpit (Semafory) v2.1

Burza

Z ciekawostek, dzięki uprzejmości kolegi Kuby, nad przejazdem kolejowym zawisła chmura burzowa. Nie jest to jedynie statyczny element makiety. W czasie burzy w chmurze można zaobserwować wyładowania atmosferyczne oraz słychać grzmoty 😉